606 6360 kool@kehra.edu.ee
  • et
Menüü
  • Avaleht
  • Tunniplaan
  • Stuudium
  • Outlook
  • Ilmajaam
Meie kool
Meie inimesed
Meie tegemised

VEPA

VEPA Käitumisoskuste Mäng Kehra Gümnaasiumis Alates 2017 rakendatakse meie koolis VEPA Käitumisoksuste Mängu metoodikat, mille eesmärk on kaasa aidata õpilaste eneseregulatsiooni ja sotsiaal-emotsionaalsete oskuste arengule. Meie koolis rakendavad VEPA metoodikat õpetajad Riina Laande, Monica Rämson, Helina Lillsoo, Sandra Päll, Piret Gailit, Kati Lillemets, Aleksei Kuzmin ja Riina Norden. Antud õppeaastal 2023/24 on VEPA metoodikat omandamas õpetajad Kerli Varend ja Daily Adam. VEPA on tõenduspõhine metoodika, mis sai alguse USA-s (Good Behavior Game) ja mille mõju lapse käekäigule tulevikus on tõestatud mitmete uuringutega. Eestis rakendatakse VEPA metoodikat alates 2014/2015.õppeaastast. VEPA metoodika koolituse on läbinud rohkem kui 800 õpetajat enam kui 120 koolist üle Eesti.

VEPA metoodika eripära seisneb selles, et mänguliste võtete abil õpetatakse lastele eneseregulatsiooni. Eneseregulatsioon on oskuste kogum, mis hõlmab keskendumist, tähelepanu ümberlülitamist, paindlikkust, püsivust, toimetulekut tugevate tunnetega ja oma käitumise kohandamist vastavalt olukorrale. VEPA puhul on suur rõhk pandud ka tunnustamisele ja üksteise märkamisele, mis toetab laste sotsiaalset ja emotsionaalset kompetentsi.

2016-2018 aastatel Eestis läbiviidud VEPA metoodika mõju-uuring on tõestanud, et VEPA rakendamine vähendab käitumisprobleeme klassis ja parendab laste hakkamasaamist tunnis. Rohkem infot VEPA mõju-uuringu kohta leiab Tervise Arengu Instituudi nooremteaduri Karin Streimanni esinemisest. Arenenud eneseregulatsioon ja sotsiaal-emotsionaalsed oskused omavad suurt mõju inimese käekäigule ja heaolule. Uuringutega on tõestatud, et VEPA rakendamine algklassides aitab ennetada sõltuvuste teket, koolist väljalangemist ja agressiivset käitumist noorte seas. Meie kooli jaoks on väga oluline VEPA metoodika tõhus ennetav mõju.

Lastele meeldib töörahu ja VEPA elemendid aitavad töö tegemisel ja töörahu hoidmisel kaasa. Oleme üle kooli võtnud kasutusele headuse märkamise. Kooli esimeses astmes suurematel üritustel mõjub lastele vaikuse märgi näitamine tõhusalt. Oleme märganud, et õpilastele meeldivad vaiksed tähelepanekud- sobib/ei sobi kaardi kasutamine, taimeri kasutamine, nimepulkadega tegevuste määramine, kiidude kirjutamine, memme vigurite saamine. Laste tähelepanu haaramine suupilli abil on kiire. Lapsed õpivad oma emotsioone kontrollima ja ühelt tegevuselt teisele end kiirelt ümber lülitama. Õpetajad on pannud tähele, et kui VEPA metoodikat rakendada järjepidevalt, siis tunnid on sisukad ja töised. … Meie kooli vision on ennastjuhtiv õpilane ja seetõttu VEPA rakendamine on väga hea vahend selle eesmärgi saavutamiseks. Lapsevanemad on andnud teada, et neile meeldib kui lapsed saavad õppida rahulikus keskkonnas.

Metoodika omandamiseks läbivad õpetajad õppeaasta jooksul kolmepäevase koolituse ning saavad jooksvalt ka VEPA mentori toetust. Mentor külastab nende tunde, aitab kohandada metoodikat vastavalt õpetaja vajadustele ja nõustab metoodika rakendamisega seotud küsimustes. Kui õpetajal on VEPA metoodika käes, siis ta võib seda rakendada veel mitme aasta jooksul, et pakkuda tuge erinevatele lastele ja luua oma klassis turvalist, sõbralikku ja õppimisele orienteeritud õhkkonda. Me soovitame läbida VEPA metoodika lühikoolituse ka kooli sotsiaalpedagoogil, õppejuhil, koolijuhil, sest see aitab meie kooliperel lähtuda tegevustes samadest põhimõtetest. Rohkem informatsiooni VEPA metoodika kohta leiate VEPA kodulehelt ja Facebooki lehelt. Lapsevanematele võib pakkuda huvi brošüür VEPA kodu.

© 2025 Kehra Gümnaasium    |    kool@kehra.edu.ee